Otmuchów 5

40 x 50 cm, © 2019, prijs op aanvraag
Tweedimensionaal | Fotografie | Digitaal onbewerkt

Otmuchów is een stad aan de zuidrand van Polen, tegen de Tsjechische grens. In  het jaar 1235 wordt er voor het eerst melding gemaakt van een kerk gewijd aan Johannes de Doper op deze plek. Vanaf 1261 is de kerk gewijd aan Sint Nicolaas. De stad leed onder invasies van de Tataren, Mongolen, Hussieten en onder diverse oorlogen en religieuze conflicten, de pest en de 30-jarige oorlog. Vooral na invasies van de Hussieten rond 1430 raakte de kerk ernstig beschadigd en moest in 1435 gesloopt worden. Toen een derde kerk gebouwd was, moest die al na 24 jaar ‘om structurele redenen’ weer afgebroken worden. Tenslotte wordt er in 1690 in opmerkelijk korte tijd, n.l. 3 jaar, een nieuwe rijkversierde kerk gebouwd, nog steeds gewijd aan Sint Nicolaas.