Kerk Amorbach 3

40 x 50 cm, © 2020, prijs op aanvraag
Tweedimensionaal | Fotografie | Digitaal bewerkt

Amorbach ligt in de Duitse deelstaat Beieren. Volgens de legende riep een plaatselijke graaf de Frankische bisschop Sint Pirmin naar het gebied om een klooster met kapel te stichten ten westen van de huidige stad. Een leerling van Pirmin, een Aquitaniër genaamd Amor, zou het klooster vervolgens in 734 naar zijn huidige locatie hebben verplaatst en naar hem werd de stad genoemd. In de jaren 1735 tot 1740 werd de kerk volledig gerenoveerd in laatbarokke/vroege rococo stijl en rond 1780 werd er het destijds grootste orgel ter wereld geïnstalleerd. In de fresco’s wordt het verhaal van Sint-Benedictus uitgebeeld, die leefde van 480 tot 547 en die de inspirator van de orde der Benedictijners was. Van hem is de beroemde spreuk Ora et Labora: bid en werk. Dat laatste was een revolutionaire uitspraak want kloosterlingen, die vaak van adel waren, vonden tot dan toe ‘handenarbeid’ ver beneden hun waardigheid. De z.g. Regel van Benedictus is een afgewogen ritme van 8 uur bidden, 8 uur werken en 8 uur rusten.