Applecross Bay 1

30 x 40 cm, © 2022, prijs op aanvraag
Tweedimensionaal | Fotografie | Digitaal bewerkt

Bij het vallen van de avond zien we de wolken boven de kust van Applecross rood kleuren. Hoe zou deze plek ontstaan zijn? Het gebied in en rond Applecross wordt verondersteld een van de vroegst bewoonde gebieden te zijn van Schotland. Het gehucht Sand, aan de kust, is een belangrijke archeologische vindplaats. Historisch gezien is Applecross verbonden met St. Máelrubai, een Ierse monnik, die in 671 naar de Britse eilanden was gekomen om een abdij te stichten in toen Pictisch gebied. Hij noemt de nederzetting Aporcrosan (Pictisch: samenloop van de rivier de Crossan).  St. Máelrubai was de eerste abt van de abdij, hij werd 80 jaar oud. Veel kerken op Skye en in Noord-Schotland zijn gewijd aan deze heilige, bijvoorbeeld de kerk op het heilige eiland Isle Maree (in het Gaelic: Eilean Maolruibhe).